• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Mediatrainingscentrum Noord-Nederland

Mediatrainingscentrum Noord-Nederland

Media Workshops en cursussen voor radio, tv of internet

  • Home
  • Cursussen
  • Faciliteiten
  • Docenten
  • Maatwerk
  • Blog
  • Over ons
  • Contact
  •  

Media en de toekomst

14 december 2020

” Niemand geeft meer om kranten, lieverd”. In de spannende Spaanse thriller serie Los Favoritos de Midas (Oogappels van Midas) op Netflix draait het om de macht van een mediabedrijf en zijn eigenaar. El Observador Nacional is de belangrijkste krant van de Malvar Group, het grootste mediabedrijf in Spanje. Die oude krant maakt al jaren geen winst meer maar speelde ( fictief) een cruciale rol sinds de democratische transitie van het Franco regime naar een parlementaire democratie. Toen het internet opkwam, besloten sommige media te bezuinigen, af te slanken maar de eigenaar van de krant besloot te investeren in kwaliteit en reputatie. Dat lukt met onthullende journalistieke verhalen. De oplage stijgt evenals de waarde van de aandelen. Maar dan wordt de CEO Victor Genoveses afgeperst door een groep die zich Oogappels van Midas noemt, een soort broederschap. Moet hij kiezen voor goede journalistiek of toch toegeven aan de grillen van Midas? De serie is gebaseerd op een verhaal van Jack London, de Amerikaanse schrijver van romans en korte verhalen. Hij besteedde in zijn werk veel aandacht aan sociale en economische vraagstukken. De eigenaar van de Spaanse krant zegt in de serie: ” Jij geeft om het merk, de inhoud en wat geld oplevert. Ik geef echter om de mensen, de krant, vechtend voor waarheid en gerechtigheid”. Uiteindelijk wordt El Observador Nacional opgeheven, de hoofdredacteur gearresteerd en de redactie opgedoekt. Victor Genoveses kiest uiteindelijk voor het grote geld en een plek in de broederschap. Ik moest – gek genoeg- tijdens het kijken van de serie steeds denken aan de DGP ( voorheen Persgroep) en het Mediahuis, de twee overgebleven krantenuitgevers van Nederland. In de afgelopen 40 jaar daalde het aantal dagbladuitgevers in Nederland van 25 naar zes. Twee van die zes beheersen rond 95% van de markt voor gedrukte kranten. Bovendien hebben deze twee uitgeef giganten aanzienlijke belangen in tijdschriften, huis-en huisbladen, online uitgaven en radiostations. Hoe Nederland een dagblad duopolie kreeg, kopte onlangs een nieuwsbericht van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. En staat ons straks een monopolie te wachten?

Geen categorie

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Snel naar

  • Cursusinschrijvingen
  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact

CRKBO

CRKBO geregistreerde instelling
Wij zijn erkend door het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO)

Contactgegevens

MTNN –
Riouwstraat 33
9715 BT Groningen

Tel: 06 24641940
Mail: info@mtnn.nl

Volg ons op

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • YouTube

©2025 Mediatrainingscentrum Noord-Nederland | webdesign en bouw: halfjuni.nl • webwerk