Door Lejo Siepe
Nederland telt bijna 6800 freelance journalisten. Het aantal freelancers in de media is nog nooit zo hoog geweest meldt recent Villamedia, website over de journalistiek. Zeeland, Flevoland en Drenthe tellen de minste aantallen freelancers. Het valt vandaag de de dag niet mee om artikelen, longreads en berichten aan te leveren aan kranten, geschreven en aangeleverd door freelance journalisten. We hebben sinds kort een duopolie in de uitgeefwereld: slechts twee uitgeverijen beheren de krantenmarkt: DPG Media en het Mediahuis. Zij bepalen de tarieven. De NVJ hanteert de tarieven calculator maar geen enkele uitgever houdt zich hieraan.
DPG Media hanteert 15 cent per woord. Echt, 15 cent per woord. Sommige vakbladen en vaktijdschriften bieden meer, sommigen zelfs tot 54 cent per woord. Maar de krantenwereld houdt de hand op de knip. Recent probeerde ik een artikel te plaatsen in een dagblad. De eindredactie vond het een mooi verhaal. Iets te lang maar het kon worden ingekort. We maakten een prijsafspraak. Vervolgens kreeg ik een berichtje: “ Voor de zekerheid: is dit een verhaal dat ik ( ingekort) gratis kan doorplaatsen”.
He, gratis doorplaatsen? Dat betekent dat Trouw, Volkskrant, en andere dagbladen aangesloten bij de DPG gratis content konden krijgen. Ik wees de eindredacteur van dienst op de bepaling dat de PersGroep bij doorplaatsing 15% per titel hanteert, een percentage van niks, maar goed het is een bedrag. Hij ging niet akkoord.
Het lijkt mij in deze tijd moeilijk om als jonge beginnende freelance journalist brood te moeten verdienen met dit vak. Zij worden aan alle kanten afgeknepen en met een klein en onbenullig bedrag afgescheept voor het werk en energie die ze in het artikel of verhaal hebben gestopt. Kwaliteit kost geld.
Ik raad mijn cursisten voor Journalistieke Vaardigheden en Fondsenwerving aan niks meer aan te bieden aan de reguliere ( kranten) media. Ik leer ze om in projecten te denken. Zoek samenwerking met andere partijen zoals musea, evenementen en partijen die nog enigszins de portemonnee willen trekken voor kwaliteit.
Vraag daarbij ook subsidie aan. Het geld afkomstig van fondsen klots tegen de kades op. Nederland telt op dit moment zestien journalistieke fondsen, varierend van het Matching fonds tot het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. We zijn- door de opkomst van internet media en andere journalistieke platforms ( Follow the Money, de Correspondent)- niet meer gebonden aan de dode bomen journalistiek van het Mediahuis en DPG.
Geef een reactie